٢٣:١٨ | دوشنبه ١٠ اردیبهشت ١٤٠٣ | ٢٠ شوّال ١٤٤٥ | ٢٩ آپریل ٢٠٢٤

سال‌ها تبلیغ کردند که -دین افیون ملتهاست-. در حالی‌‌که تجربه‌ی‌ امروز دنیای‌ اسلام نشان می‌‌دهد که دین افیون ملتها نیست، بلکه دین صحیح، وسیله‌ی‌ حرکت و تلاش انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ پیشرفت انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ تبدیل انسانها به مبارزینی‌ در راه ارزش‌های‌ عالی‌ است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۷۱/۲/۲۱ l همه‌ی ملّت ایران، همه‌ی دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ l پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۳/۶/۳۱ l یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۲/۲۷ l پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عده‌ای آلاف و .الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۱/۱ l

۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۵

۱۸ آبان گردهمایی رهبران تغییر در نوپیا ۱۴۰۲

نشست خبری نوپیا به همت ستاد نوآوری‌های اجتماعی و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای و مشارکت بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار شد. در این نشست از برنامه اجتماع بزرگ رهبران تغییر در روز ۱۸ آبان رهبران صحبت شد. قرار است رهبران نوآوری کنار هم جمع شوند.

نشست خبری نوپیا (نوآوری و پیشرفت ایران) امروز ۱۶ آبان به همت ستاد نوآوریهای اجتماعی و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای و مشارکت بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد.

«سعید زاهدی» دبیر نوپیا گفت:« پنجشنبه ۱۸ آبان نوپیای ۶ یا دومین دورهمی نوآوران اجتماعی کشور را پردیس چارسو از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب برگزار می‌شود. نوپیا دور هم جمع کننده اجتماع سازان است. کسانی که نه تنها خودشان یک کنشگران اجتماعی هستند یعنی فعالیت اجتماعی انجام دادند، بلکه دیگر فعالان اجتماعی را دور هم جمع کردند. در واقع ما در نوپیا ارتباط مستقیم‌مان در مرحله اول با اجتماع سازان است. بعد از طریق آن‌ها با کنشگران. تصورمان این است که ایران آینده قدرتمند و باشکوه خواهد بود، به شرطی که این اجتماع سازان دور هم جمع شوند.

 

 

شعار نوپیا هم آفرینی اجتماع سازان ایران و آینده است. در نوپیای ۶ که پنجشنبه همین هفته برگزار می‌شود، ۳ گروه از این اجتماع سازان در ۳ موضوع دعوت شدند و دور هم جمع می‌شویم و با هم گفت‌وگو می‌کنیم برای اینکه برسیم به آن اجتماع. طبیعتا امسال بیشتر در مسیر خلق اجتماع هستیم. سال اول در مسیر ایجاد و خلق شبکه موثر بودیم تا یواش یواش در گام‌های بعدی طبیعتا اجتماع شکل بگیرد.

۳ موضوع که امسال دوستان را دعوت کردیم تا حضور داشته باشند، حوزه سلامت آموزش و کسب و کارهای اجتماعی است. این ۳ زیر فهرست جزء زیر فهرست‌های اصلی نوآوری اجتماعی در جهان است. این ۳ تا موضوع و دوستانی که در این ۳ حوزه فعال بودند را انتخاب کردند. در حوزه سلامت، امسال سالمندان مسئله ماست. در حوزه آموزش، آموزش نوجوانان و در کسب و کارهای اجتماعی هم اختصاصی نداریم. از طرفی هم افراد و مخاطبان مختلفی را دعوت کردیم که حضور دارند که در چند رده سنی هستند؛ از سالمندان گرفته تا نوجوانان و دانشجویان و سایر کنشگران. در این ۱۰ تا ۱۲ ساعت چند ده رویداد کوچک و مختلف اتفاق می‌افتد. طبقه ۶ سالن چارسو بخش اجتماع سازان است و در طبقه ۷ هم بیشتر ترویجی و گروه‌های دیگر هستند.»

 

 

«میرآرمان عدنانی» بخش برنامه ریزی و اجرای نوپیا در توضیح برنامه‌های رویداد پنجشنبه ۱۸ آبان گفت: «یکی از مهم‌ترین اهداف سال ۱۴۰۲ ما در نوپیا ساختن اجتماعی از فعالان حوزه کسب و کارهای اجتماعی و نوآوران اجتماعی بوده است. به بهانه ایجاد شبکه و ارتباط گیری این کنشگران برنامه‌هایی برگزار می‌شود و فعالان هرکدام از این حوزه‌ها دعوت شد‌ه‌اند. تلاش شده است که تمام برنامه‌ها به صورت تعاملی برگزار شود تا بتوانیم مشارکت این افراد را هم داشته باشیم. علاوه بر آن در طبقه هفتم چارسو در یکی از سالن‌ها اختصاصا از صبح تا بعدازظهر ۴ نشست تخصصی با موضوع نوآوری اجتماعی برگزار می‌کنیم. دوتا در حوزه کسب و کارهای اجتماعی است و یکی در حوزه نسبت زنان و چالش‌هایی که زنان کارآفرین اجتماعی در ایران دارند را مورد بحث قرار می‌دهیم. قرار است ۴ نفر از فعالان موفق حوزه کسب و کارهای اجتماعی با هم دیگر در مورد فرصت‌ها و چالش‌های این حوزه گفت‌وگو کنند. در یکی دیگر از نشست‌ها قرار است درباره نسبت علم و نوآوری اجتماعی بپردازیم و در مورد آن صحبت کنیم. به طور کل هدف این پنل‌ها و نشست‌ها ترویج مفهوم نوآوری اجتماعی و کسب و کارهای اجتماعی بین گروه‌های مختلف اجتماعی است. در سمت دیگر ما  ادامه نوپیا فریم‌هایمان که نشست‌های اکران و نقد و بررسی مستندها و فیلم‌های حوزه اجتماعی و مشخص کردن نسبت‌هایشان با نوآوری اجتماعی بود، قرار است در یکی از سالن‌های دیگر دوتا اکران فیلم و مستند داشته باشیم. در اکران هم طبق روال قبلی‌مان از اساتید حوزه علوم اجتماعی و نوآوری اجتماعی دعوت می‌کنیم که ضمن بررسی و نقد آن فیلم‌ها تلاش کنند که نسبت آن را با نوآوری اجتماعی را برای عزیزانی که تشریف می‌آوردند مشخص کند.»

 

 

«زهرا آرانی» بخش محتوا و رسانه نوپیا که مدیریت برنامه‌های طبقه ۷ رویداد پنجشنبه را برعهده دارد، در توضیح برنامه‌ها گفت: «یکی از برنامه‌های طبقه هفتم، نوپیا فریم است که در ادامه آن ۶ نوپیا فریمی که در ۶ هفته گذشته برگزار شد، قرار است هفتمین و هشتمین نوپیا فریم هم پنجشنبه با اکران دو فیلم جدید برگزار شود. نوپیا نوجوان را داریم. نوپیا نوجوان در واقع یک سری تد است. تد از افراد موفقی که در دوره نوجوانی‌شان به نوآوری اجتماعی رو آوردند و یک تجربه موفقی را ایجاد کردند. مخاطبان طبقه هفتم کمی رِنج سنی رویداد را تغییر داده است، یعنی مخاطبین طبقه هفتم ما بیشتر نوجوانان و دانشجویان هستند. برخلاف طبقه ۶ که بیشتر کسب و کارها هستند. طبقه ۷ سکوی پرتاب نوپیا را داریم که یک رویداد سرمایه‌گذاری است که به ۵ تیم منتخب از بین تیم‌هایی که برای این رویداد ثبت نام کردند فرصت داده است که بیایند و ارائه‌های آسانسوری خودشان را بدهند و سرمایه‌گذاری مبلغ ۵ میلیاردی بین این تیم‌ها داوری شود و به این تیم‌ها اختصاص داده شود. در ادامه جاده موفقیت را در طبقه ششم داریم که ۲۰ نمونه موفق نوآوری اجتماعی است که به افراد و کسب و کارهایی که توانستند نوآوری اجتماعی داشته باشند و در رویداد ما شرکت کردند، به این افراد فضایی را برای ارائه محصول و خدمت خودشان اختصاص دادیم تا بتوانند دستاوردی که داشتند را به نمایش بگذارند. گرچه انتخاب این ۲۰ تیم از بین کسانی که ثبت نام کرده بودند، خیلی کار سختی بود و  متقاضی این بخش زیاد بود. اما  ما از آن بین ۲۰ تا انتخاب داشتیم و انشالله در رویداد پنجشنبه این افراد حضور می‌یابند و دستاوردهای خودشان را به نمایش می‌گذارند.»

 

 

زاهدی با اشاره به ساز و کار نوپیا گفت: «حاصل اینکه ما یک جامعه مترقی و باسوادی داریم، این شده است که آدم‌ها دیگر منتظر نیستند که یک حکمرانی بیاید و مسئله‌شان را حل کند، بلکه در جای جای ایران می‌بینید که آدم‌هایی هستند که در اطراف خودشان کوچک یا بزرگ، شروع کرده‌اند یک تغییری را ایجاد کردند. به این تغییر ایجاد کردن افراد نوآوری اجتماعی می‌گوییم. ما پنجشنبه ۱۸ آبان منتظر رهبران تغییر هستیم. دوستانی که در جای جای ایران تغییرات کوچک و بزرگ انجام می‌دهند، فارغ از هر نسبتی با قدرت این کار را انجام می‌دهند. در نوپیا یک سری افراد این کار را انجام می‌دهند که اسم‌شان کنشگر است و یک عده‌ای اجتماع ساز هستند که بالا سر این کنشگران هستند. ما می‌خواهیم نسبت این اجتماع سازان را با حکمرانی مشخص کنیم. شما فکر کنید که چند کنشگر دور هم جمع شدند و گروهی دارند. اینها معمولا افرادی هستند که می‌توانند با نهادهای بالاتر گفت‌وگو کنند. یعنی لازم نیست که آن شخص کنشگر لزوما با ساختارها ارتباط برقرار کند اما آن شخصی که واسط قرار می‌گیرد، قرار است بتواند این کار را انجام بدهد. نوپیا قرار است این‌ها را به هم وصل کند. هم خودشان را به هم وصل کند و از آن‌ها قدرت خلق کند و هم این‌ها را به ساختارهایی لازم  در حکمرانی وصل کند.

 

 

دبیر نوپیا ادامه داد: پنجشنبه ۱۸ آبان در حوزه سالمندی بیش از ۲۰ تا ۳۰ تا گروه هستند که مسئله سالمندی را از منظر اجتماعی پیگیری می‌کنند. گروه‌های دیگری هم هستند که در کسب و کارهای اجتماعی و حوزه‌های دیگر موضوع را پیگیری می‌کنند. نوآوری اجتماعی در کشور ما و در همه جای دنیا تازه است. نقطه نظر ما حل مسئله اجتماعی است. قرار است ما فعالان را جمع کنیم و نوپیا یک شبکه‌سازی کند. خانم «حق گو» که نوآوری اصفهان را راه انداختند، در رویداد پنجشنبه تشریف دارند. تجربه‌های خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و تجربه‌های دیگران را هم می‌بینند و می‌شنوند. ما قرار است آن گروه نوآور را شناسایی کنیم و رهبران نوآوری را کنار هم بنشانیم و اگر لازم بود به آن‌ها کمک کنیم. هدف نوپیا تقویت کنشگرها در بحث ارتباطات و خلق اجتماع قدرتمندتر است. ما برنامه سرمایه‌گذاری هم برای کنشگرها داریم، اما مسئله اساسی رهبران تغییر این نیست که کسی به آن‌ها پول بدهد، بلکه مسئله‌شان این است که دستشان در این تغییر باز شود و انواع شبکه‌ای که لازم دارد ممکن است شبکه پولی، شبکه حامیان و شبکه‌ای در نهادهای قدرت باشد. مثلا کسی نیاز دارد ارتباطش با بهزیستی وصل شود، ستاد نوآوری‌های اجتماعی می‌تواند این کار را انجام دهد. قرار است ما یک نوپیا ویژه رسانه بگذاریم. یکی از مسائل ایران آینده این است که ایران آینده را نوجوانان شکل دهند و نوجوانان باید نوآوری اجتماعی بفهمند. خب یکی از مسائل نوپیا شده است نوپیا نوجوان. بخش بخش‌های مختلف نوپیا هدفی را دنبال می‌کند. نوپیا قرار نیست متوقف شود، قرار یکی از اجتماع، اجتماع سازان ادامه پیدا کند تا هر وقت لازم باشد. باید طرفین توان تعامل داشته باشند. مذاکره کردیم با اموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای که اگر گروه خلاقی خواست کاری بکند و مسئله جا داشت، در هر جای ایران ما بتوانیم در آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای ایران به او جا بدهیم. این کار را در سطح‌های مختلف انجام می‌دهیم. نوپیا در سال آینده دو زیر شاخه دیگر خواهد داشت؛ یکی نوپیای شهری است که می‌رود در شهرها برای کنشگران اجتماع ایجاد می‌کند و یک سری نوپیای موضوعی. موضوعاتی که می‌تواند قدرت آفرینی برای اجتماع ایرانی کند. که اولین آن نوپیای زبان فارسی است. در رویداد ۱۸ آبان افتتاحیه نوپیا زبان فارسی را خواهیم داشت. رویداد سرمایه گذاریم ۵ میلیاردی داریم که نزدیک ۴۰ تیم ثبت نام کردند، ۵ تا ۶ تیم قرار است ارائه بدهند که سرمایه بین آن‌ها بر اساس اینکه چه بیزنس پلنی دارند تقسیم می‌شود.

مهدی جانی‌پور، مدیر روابط عمومی ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای گفت: اولین رویداد نوپیا که بزرگ‌ترین گردهمایی فعالین حوزه نوآوری اجتماعی بوده، ۳۰ تیر ماه سال ۱۴۰۱ در پردیس چارسو با مشارکت بنیاد ۱۵خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد که میزبان کارشناسان و نوآوران این حوزه، معاون اول ریاست جمهوری محمد مخبر، ؛ دبیر شورای عالی جوانان وحید یامین پور و دیگر فعالان این حوزه بوده‌ایم.

پایان پیام/

تازه‌ترین ها برگزیده‌ها