٠٢:٣٩ | جمعه ١٤ اردیبهشت ١٤٠٣ | ٢٤ شوّال ١٤٤٥ | ٠٣ می ٢٠٢٤

پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۳/۶/۳۱ l پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عده‌ای آلاف و .الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۱/۱ l همه‌ی ملّت ایران، همه‌ی دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ l یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۲/۲۷ l سال‌ها تبلیغ کردند که -دین افیون ملتهاست-. در حالی‌‌که تجربه‌ی‌ امروز دنیای‌ اسلام نشان می‌‌دهد که دین افیون ملتها نیست، بلکه دین صحیح، وسیله‌ی‌ حرکت و تلاش انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ پیشرفت انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ تبدیل انسانها به مبارزینی‌ در راه ارزش‌های‌ عالی‌ است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۷۱/۲/۲۱ l

۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲

سعدآبادی خبرداد: حضور ملت ها در رویداد های اجتماعی روند را متحول می کند

مدیر مرکز نوآوری اجتماعی سلام گفت: در حوزه های دیگر با دولت ها سرو کار داریم اما در حوزه های نوآوری اجتماعی با ملت ها سرو کار داریم، ملت ها پای کار باشند روند بسیار متفاوت خواهد بود.

جلسه ی هم اندیشی برای برگزاری رویداد ملی اتم  با حضور علی اصغر سعد آبادی موسس مرکز نوآوری اجتماعی سلام ، محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ، محسن دنیوی دبیر محتوایی رویداد در محل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد.

در این مراسم محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای گفت: در سال ۹۵ بنده در دانشگاه شاهد دبیر حوزه نوآوری اجتماعی شدم و بحث جدی ای که وجود داشت این بود که از یک برهه ای به بعد عده ای به موضوع سیاه نمایی توجه کردند و هر کسی که آمار بدتری در حوزه اسیب های اجتماعی می داد انگار آدم قوی تری بود.

وی با بیان اینکه مشخص شد که آسیب اجتماعی یک خطای بسیار راهبردی است و افرادی هستند که در این مسابقه کشور را به قهقرا می برند، افزود: دید ما این بود که درست است که نوآوری اجتماعی جز ادبیات ما نیست اما این تکنولوژی فناوری های مردم پایه در فرهنگ ما ریشه دارد و اگر عمیق به آن نگاه کنیم می تواند منبع تامل جدی برای ما باشد.

 


دوباشی ادامه داد: در آن زمان الگوی موفقیت های کوچک مطرح شد و قرار شد دنبال الگوهایی بگردیم که در عرصه های اجتماعی موفق هستند و در ادامه فضاهایی را برای شناسایی آن خودمان تعریف کردیم.

دوباشی  با بیان اینکه در عرصه بندی جدید کسب و کار، محیط زیست، ورزش، گردشگری، سلامت، تفریح و نشاط  جز عرصه های اجتماعی قرار گرفت، تصریح کرد: در این فضا لازم نبود مسئولان حرف بزنند و کاملا مردم صحبت می کردند.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ادامه داد:  همچنین در  رویدادی که در آن تجربه های موفق عملکرد خود را ادامه می‌دادند با توجه به موضوع کرونا تبدیل به برنامه اتم شد که اتم در حال حاضر هم برنامه تلویزیونی دارند و هم نشریه هایی از آن به چاپ رسیده است.

 


دوباشی گفت: فصل دو برنامه تلویزیونی اتم در مرحله پیش تولید است و اگر مشکلی پیش نیاید بنا داریم اول دی فصل دوم آن را روی آنتن ببریم.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای با بیان اینکه در رویداد ملی نوآوری اجتماعی هیچ جایی در کشور عَلَم نوآوری را به طور جدی هنوز بلند نکرده است، افزود: باید جریانی ، تصویر نوآوری اجتماعی را خلق کند. لازم است  فناوری های مردم در حوزه نوآوری را تکثیر کنیم چرا که در فضای جدید حکمرانی، حاکمیت حداکثری پاسخ گوی بسیاری از مسائل نیست.  

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای گفت: نوآوری ها می تواند در حوزه سبک زندگی و اجتماع اتفاق جدیدی را رقم بزند اما لازم است اتفاقی در آن به وجود آید. زیست بوم باید از طریق نوآوری اجتماعی شکل بگیرد.

دوباشی افزود: در حوزه رویداد نوپیا حرفی داریم که باید پای آن وایسیم و می خواهیم بنای آن را جوری بگذاریم که برای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) است.

وی با بیان اینکه ماموریتی را احساس کردیم که باید پای آن وایسیم، گفت: بنا داریم سنگ بنای نوپیا با حمایت ستاد نوآوری بالا بیاید؛ پایه آن برای نوآوران است.

دوباشی گفت: در ذهنم جایزه حوزه نوآوری اجتماعی موضوعیت دارد و جزء موضوعاتی است که به آن فکر می کنم و باید به این اکوسیستم برسم.

وی با بیان اینکه در ذهنم بود در سال اول باید دبیرخانه وجود داشته باشد و شروع رویداد با تشکیل دبیرخانه شکل می گیرد، تصریح کرد: باید به یکی دو نفر از افرادی که در حوزه نوآوری اجتماعی صاحب نظر هستند جایزه ای اهدا شود.

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه ای ادامه داد: لازم است رویداد را امسال که ۱۲ اسفندماه  قرار است رخ دهد در قالب فضای یک روزه برگزار کنیم ‌و پنل هایی برگزار شود و گفت‌وگو هایی شکل گیرد که خروجی این سیستم وضعیت مطلوبی داشته باشد.

دوباشی افزود: پیش نشست هایی هر دو هفته یکبار  تا پایان بهمن ماه برگزار می شود که اولین جلسه را با اتم ها برگزار کردیم و در ادامه این جلسات را با اندیشکده ها و سمن و ... برگزار می کنیم که این گروه ها اسکله ی رویداد اصلی هستند.

دوباشی ادامه داد: نظری که دارم طراحی ای برای جایزه این رویداد است و می توانیم پین آن را امسال قرار دهیم و سال آینده آن را اجرا کنیم و لازم داریم دبیرخانه جدی برای آن صورت گیرد و اجرایی شود.

در ادامه علی اصغر سعد آبادی  عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و موسس و مدیر مرکز نوآوری اجتماعی سلام تصریح کرد: در رویداد نوآوری  نیازمند پرچم دار هستیم و چرا که دنیا، موضوعات نوآوری اجتماعی ایران را بسیار پذیراست.

 



سعد آبادی با بیان اینکه ما در کشور مشکلات مختلف داریم و با توجه به پس زمینه ارزشی ای که داریم باعث می شود ما در این مشکلات رشد پیدا کنیم، گفت: افرادی که خلاق هستند با یک تفکر عمیق می توانند ایده های ارائه دهند که ما موضوع نوآوری اجتماعی و اتم را بین المللی کنیم چرا که ارتباط گیری و فراخوان دادن آن اصلا کار سختی نیست.

وی بیان کرد: در حوزه های دیگر با دولت ها سرو کار داریم اما در حوزه های نوآوری اجتماعی با ملت ها سرو کار داریم، ملت ها پای کار باشند روند بسیار متفاوت خواهد بود.

سعدآبادی گفت:  در این رویداد عده ای جذب شدند و این حوزه بین المللی باعث می شود عده دیگر هم جذب شوند همچنین عده ای در حوزه اجتماعی کار می کنند اما نسبت به کمیته امداد یا ستاد اجرایی فرمان امام گارد دارند که حوزه بین المللی باعث می شود چنین افرادی هم وارد جمع نوآوری اجتماعی شما شوند.

 


سعد آبادی ادامه داد: برای بین المللی شدن نیازمند دبیرخانه و کار مفصل هستیم و سعی می کنیم تعدادی مهمان از مناطق دور؛ اروپا و آمریکا دعوت کنیم که رویداد استارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه باورم این است که هر اتفاقی برای ایران بیفتد از همین کارای کوچک و سهم های ما شروع می شود، گفت: ما هیچ مجله ای نداریم  که در حوزه علوم اجتماعی  اثر گذاری داشته باشد در صورتی که در حوزه پزشکی این امر در ایران وجود دارد.

همچنین در ادامه دنیوی دبیر محتوایی این رویداد گفت: اگر نشریه  نداریم چون حرفی برای گفتن نداریم و ما همیشه زمینه را باز گذاشتیم تا بقیه محتوا داشته باشند.

 

انتهای پیام/

 

 

تازه‌ترین ها برگزیده‌ها