٠١:٠٨ | جمعه ١٤ اردیبهشت ١٤٠٣ | ٢٤ شوّال ١٤٤٥ | ٠٣ می ٢٠٢٤

سال‌ها تبلیغ کردند که -دین افیون ملتهاست-. در حالی‌‌که تجربه‌ی‌ امروز دنیای‌ اسلام نشان می‌‌دهد که دین افیون ملتها نیست، بلکه دین صحیح، وسیله‌ی‌ حرکت و تلاش انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ پیشرفت انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ تبدیل انسانها به مبارزینی‌ در راه ارزش‌های‌ عالی‌ است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۷۱/۲/۲۱ l پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عده‌ای آلاف و .الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۱/۱ l پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۳/۶/۳۱ l همه‌ی ملّت ایران، همه‌ی دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ l یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۲/۲۷ l

۰۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۸

افتتاح «مدرسه پیشرفت» به همت ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای

مدرسه پیشرفت در راستای حکمرانی مردمی برای پیشرفت ایران اسلامی و به همت ستاد پیشرفت منطقه‌ای افتتاح شد.

مدرسه پیشرفت با حضور محمد محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای، روح‌الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حجت السلام رسول علی بابایی مدیر مرکز نظام‌سازی ستاد پبشرفت منطقه‌ای در در روز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ در تالار دارالفنون به همت موسسه متد (مرکز توسعه دانش مساله محوری) و ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) افتتاح شد.

 

 

مدرسه پیشرفت با هدف گفتمان‌سازی مولفه‌های پیشرفت و مسئله محوری در راستای پیشرفت ایرانی ـ اسلامی و فراهم کردن عدالت آموزشی برای همه فعالین مردمی با طراحی یک نظام آموزشی گروه محور برای اولین بار در کشور، تلاش می‌کند مشارکت مردم را بصورت حقیقی در همه عرصه‌ها پیشرفت کشور رقم بزند. به عبارتی مدرسه پیشرفت بستری است برای آموزش و توانمندسازی همه گروه‌های مردمی دغدغه‌مند و فعال در سراسر کشور.

مدرسه پیشرفت در ۵ ترم تحصیلی و در ۳ سطح مقدماتی، پیشرفته و تخصصی با ۱۱۲ سرفصل آموزشی در قالب‌های متنوع طراحی شده است. ترم اول این مدرسه با ۵۴ سرفصل، بیش از ۶۶ ساعت آموزشی در قالب ۷ جزوه مکتوب، ۱۶ فیلم آموزشی، ۳ کارخواست عملیاتی، ۵ وبینار زنده مجازی و یک رویداد ملی، به طور رسمی از آذر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز به کار خواهد کرد.

گروه‌هایی که سه ترم اولیه مقدماتی و پیشرفته را بطور کامل بگذرانند می‌توانند پس از کسب حدنصاب وارد ترم‌های تخصصی ۴ و ۵ شوند و برای طراحی نقشه پیشرفت منطقه خود آماده شوند تا همکاری‌های خود با ستاد جامع پیشرفت منطقه­‌ای را آغاز نمایند و از امکانات و تسهیلات ویژه بهره‌­مند شوند. ضمنا به همه هسته‌ها و گروه‌های شرکت کننده در مدرسه نیز گواهی معتبر تعلق می‌گیرد.

 

 

در این مراسم محمد محسن دوباشی گفت: آموزش همیشه می‌تواند منجر به توانمندسازی پیشرفت و حرکت رو به جلو شود. رسالت مدرسه پیشرفت نازل به تحول حکمرانی نیست و نازل به خلأهایی است که باید برطرف شود.

او با بیان اینکه ما برای آنکه بتوانیم مسئله‌های عمیق و مهم کشور را حل کنیم نیازمند نگاه نوآورانه و خلاقانه هستیم که جنس فناوری‌ها و تحول‌های مردمی را داشته باشد و لازم است گروه‌های مردمی وارد شوند  همچنین این حکمرانی مبنی بر عرصه‌های فکری است که نیازمند اقدامات نوآورانه است، افزود:ما برای آینده ایران و برای اینکه بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم باید به سمت ماموریت گرایی روی آوریم و ماموریت‌ها مهم است و نه ساختار ها و سازمان‌هایی که بر عهده ما قرار می‌گیرد.

 

 

مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقه‌ای افزود: موضوع مدرسه پیشرفت آموزش صرف نیست و باید در میدان با روحیه امیدآفرینانه ایرانی آباد و زیبا داشته باشیم.

در ادامه روح‌الله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه‌های زیادی در جهت تولید و توسعه علم در کشورمان صورت می‌گیرد، اما تولید محتوایی که در کشور صورت می‌گیرد مهندسی نشده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بعضی وقت‌ها فرصت‌هایی که در تهدیدها وجود دارد بیشتر از تهدید است اما باید راه‌حل برای مشکلات داشته باشیم.

 

 

وی ادامه داد: امروز نیازمند مدل‌های جدیدی برای تولید محتوا در زمینه‌های مختلف هستیم. همچنین حوزه حمکرانی با استفاده از هوش مصنوعی متحول خواهد شد البته پیشران‌هایی برای پیشرفت وجود دارد که باید بتوانیم به این پیشران‌ها دست پیدا کنیم. 

در آخر حجت السلام رسول علی بابایی مدیر مرکز نظام سازی ستاد پیشرفت منطقه‌ای اظهار کرد: با نظام آموزشی مواجه هستیم که پر از اشکالات است اما این نظام آموزشی یکی از گزینه‌های عظیمت تفکر دینی و حکمرانی است.

وی با اشاره به اینکه فرایند تولید علم در رفت و برگشت بین عالم و متعلم رشد پیدا می کند، ادامه داد: اساسا در الهیات دینی متفکر قرار نیست فقط یادبگیرد بلکه باید نسبت به آموزش‌ها کنش داشته باشد.

 

 

حجت‌الاسلام علی بابایی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین نقاطی که کنش‌گران پیشرفت دچار چالش می‌شوند، مسئله پیشرفت است.

مدیر مرکز نظام‌سازی ستاد پیشرفت منطقه‌ای بیام کرد: ما در فضا و جریان آموزشی کشور اگر می‌خواهیم بر مدار پیشرفت حرکت کنیم باید تجدید نظر جدی درباره اهداف، روش و محتوای آموزشی داشته باشیم.

وی گفت: کشور قرار است بر مدار پیشرفت حرکت کند لازم است آموزش هم بر این مدار در حرکت باشد.

 

 

در پایان این مراسم از کتاب گوی و میدان و تندیس لوگوی مدرسه پیشرفت رونمایی شد.

 

انتهای پیام/

تازه‌ترین ها برگزیده‌ها