مدرسه پیشرفت با حضور محمد محسن دوباشی مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای، روحالله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حجت السلام رسول علی بابایی مدیر مرکز نظامسازی ستاد پبشرفت منطقهای در در روز شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ در تالار دارالفنون به همت موسسه متد (مرکز توسعه دانش مساله محوری) و ستاد پیشرفت جامع منطقهای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) افتتاح شد.
مدرسه پیشرفت با هدف گفتمانسازی مولفههای پیشرفت و مسئله محوری در راستای پیشرفت ایرانی ـ اسلامی و فراهم کردن عدالت آموزشی برای همه فعالین مردمی با طراحی یک نظام آموزشی گروه محور برای اولین بار در کشور، تلاش میکند مشارکت مردم را بصورت حقیقی در همه عرصهها پیشرفت کشور رقم بزند. به عبارتی مدرسه پیشرفت بستری است برای آموزش و توانمندسازی همه گروههای مردمی دغدغهمند و فعال در سراسر کشور.
مدرسه پیشرفت در ۵ ترم تحصیلی و در ۳ سطح مقدماتی، پیشرفته و تخصصی با ۱۱۲ سرفصل آموزشی در قالبهای متنوع طراحی شده است. ترم اول این مدرسه با ۵۴ سرفصل، بیش از ۶۶ ساعت آموزشی در قالب ۷ جزوه مکتوب، ۱۶ فیلم آموزشی، ۳ کارخواست عملیاتی، ۵ وبینار زنده مجازی و یک رویداد ملی، به طور رسمی از آذر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز به کار خواهد کرد.
گروههایی که سه ترم اولیه مقدماتی و پیشرفته را بطور کامل بگذرانند میتوانند پس از کسب حدنصاب وارد ترمهای تخصصی ۴ و ۵ شوند و برای طراحی نقشه پیشرفت منطقه خود آماده شوند تا همکاریهای خود با ستاد جامع پیشرفت منطقهای را آغاز نمایند و از امکانات و تسهیلات ویژه بهرهمند شوند. ضمنا به همه هستهها و گروههای شرکت کننده در مدرسه نیز گواهی معتبر تعلق میگیرد.
در این مراسم محمد محسن دوباشی گفت: آموزش همیشه میتواند منجر به توانمندسازی پیشرفت و حرکت رو به جلو شود. رسالت مدرسه پیشرفت نازل به تحول حکمرانی نیست و نازل به خلأهایی است که باید برطرف شود.
او با بیان اینکه ما برای آنکه بتوانیم مسئلههای عمیق و مهم کشور را حل کنیم نیازمند نگاه نوآورانه و خلاقانه هستیم که جنس فناوریها و تحولهای مردمی را داشته باشد و لازم است گروههای مردمی وارد شوند همچنین این حکمرانی مبنی بر عرصههای فکری است که نیازمند اقدامات نوآورانه است، افزود:ما برای آینده ایران و برای اینکه بتوانیم حرکت رو به جلو داشته باشیم باید به سمت ماموریت گرایی روی آوریم و ماموریتها مهم است و نه ساختار ها و سازمانهایی که بر عهده ما قرار میگیرد.
مدیرعامل ستاد پیشرفت جامع منطقهای افزود: موضوع مدرسه پیشرفت آموزش صرف نیست و باید در میدان با روحیه امیدآفرینانه ایرانی آباد و زیبا داشته باشیم.
در ادامه روحالله متفکر آزاد عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: هزینههای زیادی در جهت تولید و توسعه علم در کشورمان صورت میگیرد، اما تولید محتوایی که در کشور صورت میگیرد مهندسی نشده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: بعضی وقتها فرصتهایی که در تهدیدها وجود دارد بیشتر از تهدید است اما باید راهحل برای مشکلات داشته باشیم.
وی ادامه داد: امروز نیازمند مدلهای جدیدی برای تولید محتوا در زمینههای مختلف هستیم. همچنین حوزه حمکرانی با استفاده از هوش مصنوعی متحول خواهد شد البته پیشرانهایی برای پیشرفت وجود دارد که باید بتوانیم به این پیشرانها دست پیدا کنیم.
در آخر حجت السلام رسول علی بابایی مدیر مرکز نظام سازی ستاد پیشرفت منطقهای اظهار کرد: با نظام آموزشی مواجه هستیم که پر از اشکالات است اما این نظام آموزشی یکی از گزینههای عظیمت تفکر دینی و حکمرانی است.
وی با اشاره به اینکه فرایند تولید علم در رفت و برگشت بین عالم و متعلم رشد پیدا می کند، ادامه داد: اساسا در الهیات دینی متفکر قرار نیست فقط یادبگیرد بلکه باید نسبت به آموزشها کنش داشته باشد.
حجتالاسلام علی بابایی تصریح کرد: یکی از مهمترین نقاطی که کنشگران پیشرفت دچار چالش میشوند، مسئله پیشرفت است.
مدیر مرکز نظامسازی ستاد پیشرفت منطقهای بیام کرد: ما در فضا و جریان آموزشی کشور اگر میخواهیم بر مدار پیشرفت حرکت کنیم باید تجدید نظر جدی درباره اهداف، روش و محتوای آموزشی داشته باشیم.
وی گفت: کشور قرار است بر مدار پیشرفت حرکت کند لازم است آموزش هم بر این مدار در حرکت باشد.
در پایان این مراسم از کتاب گوی و میدان و تندیس لوگوی مدرسه پیشرفت رونمایی شد.
انتهای پیام/