١٨:٤٩ | سه شنبه ٢٨ فروردین ١٤٠٣ | ٠٧ شوّال ١٤٤٥ | ١٦ آپریل ٢٠٢٤

همه‌ی ملّت ایران، همه‌ی دلسوزان، در این جهت متّفقند که عزّت ملّی برای یک کشور، بسیار بسیار مهم است. اگر عزّت بود، امنیت هم خواهد آمد؛ اگر امنیت بود، پیشرفت هم عملی خواهد بود؛ والّا اگر یک ملّت تحقیر شد، همه چیز او به بازی گرفته خواهد شد؛ حتّی امنیت او، حتّی ثروت او، و همه چیز او. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۹۳/۱۱/۱۹ l یکی از الزامات ما این است: هر الگوی پیشرفتی بایستی تضمین کننده‌ی استقلال کشور باشد؛ این باید بعنوان یک شاخص به حساب بیاید. هر الگوئی از الگوهای طراحی شونده‌ی برای پیشرفت که کشور را وابسته کند، ذلیل کند و دنباله‌رو کشورهای مقتدر و دارای قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی بکند، مردود است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۲/۲۷ l سال‌ها تبلیغ کردند که -دین افیون ملتهاست-. در حالی‌‌که تجربه‌ی‌ امروز دنیای‌ اسلام نشان می‌‌دهد که دین افیون ملتها نیست، بلکه دین صحیح، وسیله‌ی‌ حرکت و تلاش انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ پیشرفت انسانهاست؛ وسیله‌ی‌ تبدیل انسانها به مبارزینی‌ در راه ارزش‌های‌ عالی‌ است. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۷۱/۲/۲۱ l پیشرفت‌های ما در همه‌جا، ناشی از ایستادگی و استقامت بر پایه‌ی ارزش‌ها بوده است؛ هرجا که استقامت کردیم و بر مبانی خودمان پافشاری کردیم و از آن کوتاه نیامدیم و در مقابل تهدیدها خودمان را نباختیم آن‌جا پیشرفت کرده‌ایم. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۳/۶/۳۱ l پیشرفت اگر با عدالت همراه نباشد، پیشرفتِ مورد نظر اسلام نیست. اینی که ما تولید ناخالص ملی را، درآمد عمومی کشور را به یک رقم بالائی برسانیم، اما در داخل کشور تبعیض باشد، نابرابری باشد، عده‌ای آلاف و .الوف برای خودشان داشته باشند، عده‌ای در فقر و محرومیت زندگی کنند، این آن چیزی نیست که اسلام می‌خواهد؛ این آن پیشرفتی نیست که مورد نظر اسلام باشد. باید عدالت تأمین بشود. l مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)؛ ۱۳۸۸/۱/۱ l

۰۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۲۵

حجت الاسلام قطبی مدیر مرکز خانه خلاق و نوآوری اشراق: حمایت از ایده های نوآورانه، هدف اصلی خانه اشراق است

حجت الاسلام قطبی که مدیریت خانه خلاق و نوآوری اشراق را برعهده دارد، در جریان برگزاری رویدادملی پیشرفت و نوآوری ایران(نوپیا) طی نشستی به شرح کامل اهداف و روند فعالیت این مرکز پرداخت تا ایده پردازان با شناخت بیشتری بتوانند از خدمات این مرکز بهره مند شوند. او هدف اصلی خانه اشراق را، ایجاد ظرفیت و فرصت برابر برای ایده هایی دانست که ایده های نوآورانه فرهنگی هستند و نیاز دارند که از آموزش، مشاوره و خدمات بهره بگیرند و با تبدیل به یک محصول، تامین کننده یک نیاز از جامعه باشند.

مرکز خانه خلاق و نوآوری اشراق باهدف حمایت از ایده های نوآورانه فرهنگی و هدایت آن ها به سمت تولید، توسعه و درآمدزایی، فعالیت خود را دنبال می کند و تا به امروز پذیرای حدود نیم میلیون ایده بوده که از بین آن ها، ۱۶ ایده توانسته اند اعتبارنامه شرکت خلاق را دریافت کرده و محصولات خود را راهی بازار کنند.

حجت الاسلام قطبی که مدیریت خانه خلاق و نوآوری اشراق را برعهده دارد، در جریان برگزاری رویدادملی پیشرفت و نوآوری ایران(نوپیا) طی نشستی به شرح کامل اهداف و روند فعالیت این مرکز پرداخت تا ایده پردازان با شناخت بیشتری بتوانند از خدمات این مرکز بهره مند شوند. او هدف اصلی خانه اشراق را، ایجاد ظرفیت و فرصت برابر برای ایده هایی دانست که ایده های نوآورانه فرهنگی هستند و نیاز دارند که از آموزش، مشاوره و خدمات  بهره بگیرند و با تبدیل به یک محصول، تامین کننده یک نیاز از جامعه باشند.

در اینجا، ایده ها به شرکت های پایدار تبدیل می شوند

حجت الاسلام قطبی، در مجموع صحبت هایش به ۴ رکن در خانه خلاق و نوآوری اشراق اشاره کرده و می گوید:" اولین رکن خانه اشراق، مبحث شتاب دهنده است. ما در این شتاب دهنده، تیم هایی با ایده های نوآورانه و خلاقانه را پذیرش می کنیم و خدمات و امکانات مختلف در اختیارشان می گذاریم تا در ۳ مرحله برنامه خود را پیش ببرند. ابتدا بوم کسب و کار را می نویسند یعنی ایده شان را تبدیل به مدل کسب و کار می کنند، بعد به عنوان هسته فناور وارد مرحله دوم می شوند تا ام پی تی( تست واقعی از نمونه محصول و خدمت در بستر اجتماعی) و بیزینس پلن(نقشه ای برای پیاده سازی محصول) را کار کنند و سپس وارد مرحله سوم می شوند و باید نقشه توسعه کسب و کار را تنظیم کنند تا نهایتا پس از این ۳ مرحله، بتوانیم اعتبارنامه شرکت خلاق را برایشان صادرکنیم. بنابراین ایده هایی که وارد اشراق می شوند، اگر این مسیر را با سرعت مناسب طی کنند، بعد از یکسال تبدیل به شرکت خلاق یعنی شرکتی می شوند که محصول و کالایی را وارد بازار کرده و می توانند آن را به فروش برسانند که این در واقع، مرحله اول کار است." قطبی ادامه می دهد:" بعد از صدور اعتبارنامه شرکت خلاق، این شرکت ها در مرحله دوم باید تاب آور شده و به حدی برسند که هزینه ها و درآمد ها به نقطه سربه سر برسد. در مرحله سوم، شرکت سودآور شده و درآمد بیش از هزینه ها می شود و عملا به هدفش می رسد. البته مرحله چهارمی هم وجود دارد و آن نیز، تبدیل به شرکت پایدار است یعنی سودش آنقدر زیاد شده که تکانه های اقتصادی جامعه، آن شرکت را از پا در نمی آورد و می بتواند جبران کند و یا حتی رهبری بازار را در دست گرفته و به مدلی برای بقیه شرکت ها تبدیل شود؛ درست مثل مارکت هایی همچون دیجی کالا."

از آموزش تا بازاریابی، همه در خانه خلاق اشراق

مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق، در ادامه به رکن دوم این خانه خلاق اشاره کرده و توضیح می دهد:" رکن دوم کار ما، توسعه توان و آموزش است که در قالب اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس صورت می گیرد. ما سعی کرده ایم تمام نیازهای اموزشی یک تیم را در آنجا تامین کنیم.  آموزش های صوتی و تصویری، متنی و یادداشت ها و آنلاین و وبینار، بخشی از انواع آموزش های ما هستند که در قالب حدود ۷ هزار محتوای آموزشی تهیه شده اند تا همه نیازهای آموزشی نوآوران خلاق را تامین کنند." قطبی ادامه می دهد:" رکن سوم خانه اشراق، رویدادهای ملی کاریزنگار است. برای این کار، سامانه ای حرفه ای به عنوان میز کار رویداد تعریف شده و تا حالا ۱۴ رویدادملی برگزار شده که دراصل قدمگاه ایده پردازی است. رویدادهای ما، تمرین و تجربه ای است برای کسانی که می خواهند وارد فضای ایده پردازی شوند، تست کنند و تمرین داشته باشند؛ تمرین و تجربه در یک میدان واقعی و نه یک میدان شبیه سازی شده که نهایتا می تواند آن ها را به یک ایده خوب برساند. ما در این اتفاق، جدای از اینکه به برترین ها جایزه می دهیم، ایده هایی که قابلیت کسب و کار دارند را وارد ستاد کرده و هدایتشان می کنیم تا به شرکت خلاق تبدیل شوند. معمولا در هر رویداد ۶۰، ۷۰ ایده کار می کنند و ۲ یا ۳ ایده برای تبدیل به شرکت خلاق، وارد ستاد می شوند." حجت الاسلام قطبی در پایان این بحث به رکن چهارم خانه اشراق اشاره کرده و می گوید:"رکن چهارم، چارسوق است. در چارسوق، کارمان این است که به شرکت خلاق یعنی شرکت هایی که به عرضه محصول رسیده اند، کمک کنیم تا از طریق جذب سرمایه گذار و جذب مشتری های بلوکی، وارد بازار شوند. به واقع اگر محصول تولیدی، دیده نشود، کل خط تولید نابود خواهدشد، بنابراین چارسوق کار اعتباربخشی شرکت های خلاق را انجام می دهد و شرکت ها را با مدیران روبه رو می کند تا دیده شده و تبدیل به برند شوند."

 

با خلق ارزش مشترک، کارهای خیر پایدار می شوند

حجت الاسلام قطبی ضمن ارائه توضیحاتی در رابطه با ۴ رکن اصلی فعالیت خانه خلاق و نوآوری اشراق، به یکسری دیگر از فعالیت های این مرکز اشاره کرده و می گوید:" معمولا بنگاه های اقتصادی یک بخشی ازدرآمدشان را برای حمایت می گذارند که این حمایت، در ایران بیشتر جنس خیرات و مددکاری پیدا کرده که گرچه اقدام خوبی است اما نامش، مسئولیت اجتماعی نیست و یک مددکاری اجتماعی و فعالیت فرهنگی محسوب می شود. به واقع، مسئولیت اجتماعی مدل دارد که در کشور ما اجرا نمی شود که ما در این زمینه، مطالعات زیادی انجام داده ایم تا بنگاه های اقتصادی بتوانند مدل اصلی خودشان را محقق کنند." مدیر خانه خلاق و نوآوری اشراق همچنین از طرح جالب دیگری به نام خلق ارزش مشترک یاد کرده و این اقدام را یک قدم بالاتر از مسئولیت اجتماعی می داند. او توضیح می دهد:" در مسئولیت اجتماعی مدل این است که برای انجام کار خیز مثلا مدرسه سازی کمک کنیم اما در خلق ارزش مشترک، کمک به این شکل صورت نمی گیرد. در خلق ارزش مشترک باید استارت آپ هایی که ماموریت هایی مطابق ما مثلا مدرسه سازی انجام می دهند را پیداکنیم، با هم متحد شویم و این کار را پیش ببریم. یعنی مثلا اگر من به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ می خواهم ۲۰ میلیارد برای کار فرهنگی مثلا همان مدرسه سازی هزینه کنم، این کار را مستقیم انجام ندهم، بلکه این هزینه را به حمایت از همان استارتاپ هایی که هدفشان با من مشترک است، اختصاص دهم تا آن استارتاپ ها با این حمایت، تاب آور شده و بتوانند آن کار خیر که هدف مشترکمان بود را بطور مدام و پایدار انجام دهند. با این حساب، کار خیر من، از حالت کوتاه مدت به یک کار بلندمدت تبدیل می شود و یک ارزش مشترک خلق می شود. ما برای تحقق این طرح، درحال انجام یکسری اقدامات و آزمون ها هستیم تا اگر به نتیجه رسید، آن را محقق کنیم."

تازه‌ترین ها برگزیده‌ها
تصاویر مرتبط...